logo hadbarot hasviva

הדברת חדקונית הדקל

מחפשים שירות הדברת חדקונית הדקל מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

דקלים הם מלוא תפארתם של גינות בישראל. נישאים אל על, מניבים תמרים משבעת המינים שהשתבחה בהם ארץ ישראל, ירוקים עזים ולולבים מתנשאים בהם. מכיוון שכך, חשוב לנו במיוחד לשמור עליהם ולא לאפשר להם למות בדמי ימיהם. אחד האויבים של הדקל איתו ניאלץ להיאבק לשם כך, הוא חרק מסוג חדקונית הדקל.

 

החדקונית

חדקונית הדקל הוא חרק ממשפחת החיפושיות. צבעו אדום, על גבו נקודות ומאפו מזדקר חדק קטן וחמוד. זאת היא הסיבה בגינה נקראת החדקונית בשם זה, על שום החדק המזדקר מאפה. החדקונית, כפי שכבר יכולתם לנחש, ניזונה מהדקל.

לחדקונית שלושה שלבים במחזור חייה. השלב הראשון הוא שלב הביצה. לאחר מכן, השלב הבא בימי חייה של חיפושית חדקונית הדקל, הוא שלב הזחל. במשך כמה שבועות חדקונית הדקל תתנהל כזחל, תאכל ותגדל. בשלב הבא, הלא הוא השלב האחרון בחייה של חיפושית חדקונית הדקל, החדקונית הופכת לבוגרת וגדלה לחיפושית האדומה והמנוקדת שאנו ניזוקים ממנה.

יש להבחין – חדקונית הדקל היא אמנם חיפושית אדומה עם נקודות, אך לא מדובר במושית השבע, הלא היא פרת משה רבנו. מדובר במין שונה ממשפחת החיפושיות שמסב נזק רב באופן ספציפי לדקלים שלנו.

הנזק מהחדקונית

חדקונית הדקל, מוצצת את לשד הדקל, את מקור החיות שלו, ומובילה למותו. זהו הנזק הגדול ביותר של חיפושית חדקונית הדקל. את הדרנו ותפארתנו, את הדקל שלנו, היא מוליכה אל מותו.

תסמינים להופעת החדקונית

כחצי שנה לאחר שהחדקונית התבייתה על הדקל שלכם, תבחינו בהליכי גסיסתו של עץ הדקל. ראשית, כפות הדקלים יצהיבו. לאחר מכן העלים אף ינשרו. בד בבד עם הצהבת ונשירת כפות התמרים, תבחינו בכך שגם הגזע עצמו מאבד מחיותו וזה כבר רק עניין של זמן עד שהדקל כולו ימצא את מותו.

כמובן שנרצה לבצע הדברת חדקונית הדקל בשלבים מוקדמים יותר, לפני שהחדקונית תצליח לנצח ולהשמיד את העץ. זוהי הסיבה בגינה חשוב לשים לב לסימנים המקדימים באשר להופעתה של חדקונית הדקל.

התסמינים המקדימים המעידים על הופעתה של חדקונית הדקל, הם נקבים קטנים בגזע העץ וכן שרף חום הניגר מפצעים אלו. הנקבים יהיו בקוטר של כמה מילימטרים וניתן יהיה להבחין בהם גם בעין בלתי מזוינת. במקרים רבים, אך לא בכל המקרים, נוזל דמוי שרף ייצא מאותם חורים בגזע ויעיד על הפגיעות של הדקל עקב פעולתה של החדקונית, פעילות המצדיקה ביצוע של הדברת חדקונית הדקל.

תסמין נוסף הוא כמובן זיהויה של החדקונית עצמה. כאשר תבחינו בחיפושית האדומה עם החדק מטפסת על העץ שלכם, לא יהיה ספק בדבר – העץ שלכם נגוע בחדקונית ויש להזדרז ולבצע הדברת חדקונית הדקל.

דרכים להדברת החדקונית

ישנן שלוש שיטות עיקריות להדברת חדקונית הדקל. השיטה הראשונה לביצוע הדברת חדקונית הדקל היא הדברת חדקונית הדקל באמצעות ריסוס. השיטה השנייה לביצוע הדברת חדקונית הדקל היא הדברת חדקונית הדקל בעזרת מלכודות. השיטה השלישית מתמקדת בהדברת חדקונית הדקל באמצעות הדברה ביולוגית. נפרט אודות שתי השיטות הראשונות לביצוע הדברת חדקונית הדקל.

הדברה בריסוס

המתודה הראשונה להדברת חדקונית הדקל היא הדברת חדקונית הדקל באמצעות ריסוס כימיקליים על הדקל. הכימיקלים מרוססים במינון כזה המשמיד הן את החדקוניות הבוגרות והן את הזחלים אך הן אינן מדבירות את העץ עצמו כמובן. העץ לא ייפגע מהכימיקלים במידה משמעותית שתסב לו נזק והוא ימשיך להיות איתן.

החומר העיקרי המשמש להדברת חדקונית הדקל הוא הטוטם. הטוטם הוא חומר עוצמתי אשר ביכולתו להשמיד הן את חדקוניות הדקל הבוגרות והן את חדקוניות הדקל שעוד לא התפתחו לכדי חרקים אלא נותרו בשלב הזחלים.

חומר נוסף המשמש להדברת חדקונית הדקל הוא מכשיר איפון. חומר זה אינו מחסל את החרקים הבוגרים אלא את הזחלים בלבד. מכיוון שכך, נרצה לבצע ריסוס של עצי הדקל שלנו במכשיר האיפון פעמיים בשנה, בחודשים מרץ ואוגוסט. זאת, מכיוון שהחדקוניות בוקעות מהביצים שלהן במועד זה וזחלי חדקונית הדקל יחלו לפעם סביב הדקל שלכם.

מוספילן הוא חומר נוסף לריסוס עץ הדקל. זהו לא חומר ייעודי כנגד החדקונית אלא חומר כללי שנועד לקטול את כלל המזיקים המצויים על העץ ובכללם את חדקונית הדקל. גם ריסוס זה מומלץ לבצע באופן תקופתי של פעמיים בשנה כדי למנוע מראש את הופעת חדקוניות הדקל ולהקדים תרופה למכה.

הדברה במלכודות

ניתן להדביר חדקונית הדקל גם בעזרת מלכודות ללכידת חדקונית הדקל. המלכודות ייפרסו בסביבות הדקל וחדקוניות הדקל יימשכו אליו. מרגע שהן ייכנסו למלכודת, הן לא יוכלו לצאת ממנה וימצאו את מותן.

היתרון המובהק של הדברה זו הוא היעדר השימוש בכימיקלים המזהמים את הסביבה. אולם עם היתרון בא גם חיסרון. הדברת חדקונית הדקל בעזרת מלכודות לא תשמיד את החדקוניות באופן מידי אלא לאחר זמן ובאותה התקופה חדקונית הדקל תמשיך לפגוע בעץ הדקל שלכם. אם כן, היתרון בהדברה זו הוא סביבתי בעוד שהחיסרון הוא חיסרון של יעילות ההדברה. ערכו בעצמכם את השיקולים והגיעו לכדי החלטה מושכלת שתביא לתוצאה מיטבית.

שיטת ההדברה האחרונה בה נעסוק היא ההדברה הביולוגית של חדקונית הדקל. בהדברה זו, המדביר מנצל את שרשרת המזון כדי לגבור על המזיקה הקטלנית המאיימת על הדקלים שלנו. המדביר יפזר נמטודות, תולעים נימיות, מסביב לעץ. תולעים אלו ניזונות מזחלי חדקונית הדקל ואף מחדקוניות דקל בוגרות ובאופן זה הן משאירות את העץ נקי מחדקונית הדקל. גם כאן, להדברה יתרון אקולוגי מובהק וחיסרון ביעילות. מכיוון שזהו המצב ואלו הם פני הדברים, המלצתנו היא לשלב את השיטות השונות בהדברה, כך שהיעילות תישמר אך כמות החומרים הכימיקלים בהם נעשה שימוש תפחת. חשוב לזכור בהקשר זה כי אקולוגיה אינה בינארית, לא מדובר במשחק סכום אפס. הפעולות שלנו אינן או אקולוגיות או שאינן אקולוגיות. מדובר במנעד, רצף, אשר ניתן להימצא עליו. רצוי להשתדל להימצא באזורים הירוקים, אך אין הכרח לטוטאליות וגם הפחתת השימוש בכימיקלים היא תוצאה רצויה במיוחד.
המחיר של הדברת חדקונית הדקל נקבע לפי עץ, כאשר המחיר לעץ נע בין שלוש מאות וחמישים לבין שש מאות שקלים. הפערים בתוך הטווח נובעים משני גורמים. הגורם הראשון הוא גודל העץ. עץ גדול יותר, ועלות ההדברה תהיה גדולה יותר. הגורם השני הוא מספר העצים המודברים. ככל שמודברים יותר עצים, כך העלות פר עץ תהיה נמוכה יותר, ולהיפך. בהצלחה!
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה מובילים את תחום ההדברות בישראל. עם צוות של מדבירים מוסמכים בכל סוגי ההדברות, ברמות רעילות שונות. הדברות הסביבה שמים דגש על שירות מקצועי ואדיב, בהתאמה מלאה לצרכי הלקוח. מענה 24/7 לבעיות מזיקים מכל הסוגים ובכל סוגי המבנים.
מידע נוסף סביב הנושא
הדברת חשופיות והדברת חלזונות

מחפשים שירות הדברת חשופיות והדברת חלזונות מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות

הדברת תיקן פסים

מחפשים שירות הדברת תיקן פסים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב

הדברת ג’וקים

מחפשים שירות הדברת ג’וקים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת טרמיטים

מחפשים שירות הדברת טרמיטים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת פרעושים

מחפשים שירות הדברת פרעושים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת פשפשים

מחפשים שירות הדברת פשפשים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה