logo hadbarot hasviva

הדברת חשופיות והדברת חלזונות

מחפשים שירות הדברת חשופיות והדברת חלזונות מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

ספר ילדים ידוע קבע מנטרה בשפה הישראלית – "ברל'ה ברל'ה צא החוצה, אמא ואבא יקנו לך עוגה". אל ברלה מצטרפת כמובן דמותו המיתולוגית של שבי, השבלול הפופולרי מתוכנית הטלוויזיה בכיכובו של דודו זר – פרפר נחמד. ברל'ה ושבי הפכו את השבלול למזיק הכי חביב בישראל. אולם הדימוי החביב של השבלול לא מאפיל על הנזקים שהוא, או בת דודתו החשופית, עלולים לגרום.

 

מרכיבי המאמר

מאמר זה, מטרתו להקנות לכם מידע על הדברת חשופיות וחלזונות. הדברת חשופיות וחלזונות אינה עסק של מה בכך אלא עניין שדורש מומחיות וידע לא מבוטל של איש מקצוע. המאמר יפתח בסקירה קצרה אודות החלזונות והחשופיות עצמן.

משם, נמשיך אל עבר הנזקים הנגרמים לנו מהחשופיות והחלזונות המצדיקים ביצוע של הדברת חשופיות וחלזונות. לבסוף, נעסוק בביצוע הדברת חשופיות וחלזונות בפועל, השיטות השונות לביצועה של הדברה זו, עלות ההדברה והדרישות מהמדביר.

החלזונות והחשופיות

נפתח את פרק הפרופיל על החלזונות והחשופית בהבהרה חשובה ונדרשת. חלזונות הם מחלקה במערכת הרכיכות. ישנם מאות סוגים של חלזונות במינים שונים וצורות שונות ומשונות. שבלולים הם משפחה בתוך מחלקת החלזונות. מכיוון שכך, כאשר אנו נתקלים ביצור זה ברחוב אנו רואים שבלול הנמנה על משפחת החלזונות. עם זאת, לצרכי נוחות, במאמר זה נקרא לרכיכה המשוריינת חילזון ולרכיכה שאינה משוריינת חשופית.

אם נמשיך לרגע עם הדיוקים והחידודים, זה לא שחשופיות נעדרות שריון ממש. גם לחשופיות יש קונכייה, אלא שקונכייה זו פנימית ומנוונת. לכן, למתבונן מהצד נראה שהחשופית היא חילזון ללא קונכייה אך למעשה הקונכייה מצויה שם אלא שלא ניתן להבחין בה.

לגופם של דברים – החלזונות והחשופיות הן רכיכות, דהיינו חסרות עמוד שדרה וגפיים, החיות בסביבה האורבנית. הן ניזונות מצמחים שונים ולא יודעות שובע. ביכולתן של רכיכות אלו לזלול כמויות עצומות, יחסית לגופן, גודלן ומשקלן, של עלים.

תנועתן של רכיכות אלו, החלזונות והחשופיות, מלוויה בפליטת שכבת ריר עבה במיוחד. החלזונות והחשופיות נעזרים בריר זה כדי להתקדם במרחב ובעיקר השכבה משמשת כשכבה למניעת החלקה ממקומות משופעים, דוגמת עלי עץ גבוהים או גזעו של העץ.

לחלזונות ולחשופיות יש נטייה שלילית למשוך אליהם טפילים. מלבד זאת, לחלזונות והרכיכות יכולת עמידות מוגבלת למדי. שמש חזקה מידי או חומציות גבוהה עלולה לחסל את החלזונות ואת החשופיות גם מבלי לבצע הדברת חשופיות וחלזונות בפועל.

הנזקים מהחלזונות והחשופיות

לאחר שהכרנו את החלזונות והחשופיות באופן בסיסי, הגיעה העת להבין כיצד מבוצעת הדברת חשופיות וחלזונות בפועל. יש לדעת כי אין רק דרך אחת לבצע הדברת חשופיות וחלזונות אלא ישנן לפחות שלוש שיטות לדבר.

לפני שנצלול אל השיטות עצמן לביצוע הדברת חשופיות וחלזונות, חשוב שנקדים מילה על מועד ההדברה. חלזונות, כידוע, מופיעים בעיקר בסתיו. בחודשי הסתיו והחורף החלזונות יטיילו להם על הקרקע. באביב הקצר בישראל, בסביבות חודש מרץ, החלזונות עולים על הצמחים עצמם ומחסלים אותם מלמעלה.

בחודשי הקיץ החלזונות נסתרים מהעין ולא נראה אותם. החשופיות, לעומת זאת, פעילות גם בחודשי החורף הקרים וגם בחודשי הקיץ החמים. לאורך כל השנה נבחין בהן מזדחלות על שביל הגישה שלנו, על הדשא או על העץ ומותירות שובל רירי אחריהן.

למועדי הפעילות של החלזונות והחשופיות ישנה השפעה על הדברת חשופיות וחלזונות. הדברת חשופיות וחלזונות תתבצע בהתאם לחודשי הפעילות. הדברת חלזונות בחורף תתבצע תוך מיקוד בקרקע. הדברת חלזונות בחודש האביב תתמקד בריסוס העלים עליהם החלזונות מעבירים את רוב הזמן.

הדברת חשופיות גם היא תתאים את עצמה לאזורי המחיה שלהם לפי עונות השנה. בעוד שבקיץ החשופיות יעדיפו את המקומות המוצלים, בחורף האזור המועדף עליהן יהיה דווקא השמשי והחמים יחסית.

הדברה בריסוס

השיטה הראשונה לביצוע הדברת חשופיות וחלזונות היא באמצעות מסורול. מסורול הוא חומר כימי חזק שהמדביר מרסס על הצמחים או על הקרקע כדי לקטול את החלזונות או את החיפושיות. המסורול – ייעשה את העבודה. למעשה, מדובר בחומר חזק במיוחד ולכן אם ריססו אצלכם מסורול על עלי תבלין, למשל, מומלץ שלא להשתמש בעלי התבלין שעברו את הריסוס. החומר הכימי עלול להיות מסוכן גם לגופנו שלנו.

הדברה אקולוגית

מתודת הדברה נוספת לביצוע הדברת חשופיות וחלזונות היא הדברה אקולוגית. ישנן מספר שיטות לביצוע הדברה אקולוגית. אחת מהן היא אפילו ביתית ותוכלו לבצע אותה בכוחות עצמכם.

השיטה הראשונה לביצוע הדברת חשופיות וחלזונות באופן אקולוגי היא באמצעות פיזור פיתיונות אקולוגיים. פיתיונות אלו מבוססים על חומרים טבעיים, ובעיקר סובין כאשר מדובר בביצוע הדברת חשופיות וחלזונות. הסובין ימשוך את המזיקים לפיתיון. החלזונות והחשופיות יאכלו מהפיתיון המורעל ולצערן הרב הפיתיון שאכלו יגזור את דינם למוות.

השיטה השנייה דומה במיוחד לראשונה. אלא שהפיתיונות בשיטה הראשונה מפוזרים באמצעות אבקה ובשנייה הפיזור הוא של ג'ל. הג'ל נמרח על העלים ופועל באופן דומה לאבקה. יתרונו של הג'ל על האבקה הוא שהוא מתאים גם לזמנים בהם החילזון או החשופית מצויים על העלים ולא על הקרקע. החיסרון המשמעותי של הג'ל הוא מחירו. עלות הג'ל גבוהה יחסית ועומדת על 100 שקלים ל-30 גרם. לכן, תוכלו להיעזר בו להדברה נקודתית ולא לכוללת.

ביצוע הדברת חשופיות וחלזונות באופן אקולוגי ועצמאי פשוטה למדי. כל שתצטרכו לעשות הוא לפזר חומרים חומציים שימנעו את יכולתם להתקרב לשטח שלכם מבלי להתמוסס. חומרים מתאימים הם מלח, מיץ לימון, חומץ ומלח לימון. גם שום ולענה מהווים חומרים דוחי חלזונות וחשופיות ראשונים במעלה. הדברה עצמית יכולה להיעשות גם בשיטה של הדברה ביולוגית. הדברה ביולוגית היא הדברה העושה שימוש בטורפים כדי לטרוף את המזיקים, בענייננו חלזונות וחשופיות.  תרנגולים, ברווזים, חיפושיות מסוגים מסוימים, צפרדעים וכן לטאות אוכלות ואוכלים שבלולים להנאתם. לכן, אם יש לכם אחת מאותן מדבירות טבעיות בגינה, מומלץ להשתמש בה כדי לבצע הדברה ביולוגית.
מדביר החשופיות והחלזונות שלכם חייב לשאת ברישיון הדברה בתוקף מטעם המשרד להגנת הסביבה. ללא רישיון שכזה, עבודתו אסורה ומסוכנת. הרישיון ניתן לאחר הנפקת תעודת יושר ועמידה בתנאי קורס מדבירים, האורך כשלושה חודשים. שימו לב כי הרישיון של המדביר עודנו תקף וכן כי סוג הרישיון תואם את העבודה – רישיון להדברת פנים או רישיון להדברת חוץ.  כמו כן, עליכם להקפיד לדרוש מהמדביר אחריות על העבודה. מדביר מקצוען ישמח לתת לכם אחריות על הדברת החשופיות והחלזונות, לכל הפחות לחצי שנה ולרוב גם לשנה שלמה. כמו כן, השתדלו לקרוא ביקורות ולשמוע חוות דעת על מדביר החשופיות והחלזונות מחברים, שכנים ובני משפחה.
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה מובילים את תחום ההדברות בישראל. עם צוות של מדבירים מוסמכים בכל סוגי ההדברות, ברמות רעילות שונות. הדברות הסביבה שמים דגש על שירות מקצועי ואדיב, בהתאמה מלאה לצרכי הלקוח. מענה 24/7 לבעיות מזיקים מכל הסוגים ובכל סוגי המבנים.
מידע נוסף סביב הנושא
הדברת תיקן פסים

מחפשים שירות הדברת תיקן פסים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב

הדברת ג’וקים

מחפשים שירות הדברת ג’וקים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת טרמיטים

מחפשים שירות הדברת טרמיטים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת פרעושים

מחפשים שירות הדברת פרעושים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת פשפשים

מחפשים שירות הדברת פשפשים מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברת צרעות

מחפשים שירות הדברת צרעות מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה