logo hadbarot hasviva

הדברה ידידותית לסביבה

מחפשים שירות הדברה ידידותית לסביבה מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה בתו האיכות הנוקשה של "המקצוענים", הזמינו עכשיו:

מזה שנים שהדברה כימית הינה ההדברה הנפוצה ביותר. שטחים שלמים, חקלאיים, אורבניים או פרטיים, עוברים ריסוסים מאסיביים ונותרים נקיים ממזיקים. להדברה זו יתרונות רבים, אך גם חסרונות משמעותיים. חסרונות אלו דוחפים יותר ויותר אנשים לוותר על ההדברה הכימית ולבחור בהדברה ידידותית לסביבה. 

 

מרכיבי המדריך

מדריך זה יפתח בסקירת היתרונות של ההדברה הכימית בקצרה, ולאחר מכן, ביתר פירוט, יסקור את חסרונות ההדברה הכימית. משם, נמשיך אל סוגי ההדברה הידידותית לסביבה ונלמד כיצד ניתן לבצע הדברה ידידותית לסביבה. נתמקד בסוגי ההדברה הידידותית לסביבה העיקריים – הדברה אקולוגית, הדברה ביולוגית והדברה אלקטרונית. שלושת סוגי ההדברות הללו הינם סוגים של הדברה ידידותית לסביבה.

 

מרכיבי המדריך

 

יתרונות ההדברה הכימית

להדברה הכימית מספר יתרונות משמעותיים. ראשית, מדובר בהדברה זולה יחסית. עלות החומרים המדבירים לא גבוהה ולא נצרך כוח אדם משמעותי. שנית, ההדברה הכימית מסוגלת להדביר מספר רב של סוגי מזיקים בריסוס אחד ולא נצרכת הדברה נפרדת עבור כל סוג של מזיקים. שלישית, יעילות ההדברה הכימית נחשבת לגבוהה.

שלושת היתרונות הללו, מאפשרים למעלות ההדברה להתגשם. מעלות ההדברה הן הותרת שטחים סטריליים ממזיקים, באופן המצמצם התפשטות של מחלות, וירוסים וחיידקים למיניהם. כמו כן, ההדברות שומרות על היבול החקלאי ומאפשרות לנו, לבני האדם, להנות ממנו.

יתר על כן, לא רק שההדברה שומרת על פירות היבול, אלא גם על העצים עצמם. ללא ההדברה, טפילים למיניהם מתעלקים על עצי הפרי ומובילים למותם של העצים. כך, הודות להדברה, החקלאות שלנו עומדת איתנה אל מול המזיקים השונים.

 

יתרונות ההדברה הכימית

 

חסרונות ההדברה הכימית

להדברה הכימית ארבעה חסרונות מרכזיים – החיסרון הסביבתי, החיסרון המוסרי, החיסרון הבריאותי והחיסרון האבולוציוני.

 

חסרונות ההדברה הכימית

 

הנזק הסביבתי

השימוש בחומרים הכימיים לצורך ההדברה, מוביל לזיהום ממשי. במהלך ההדברה נפלטים גזים. הגזים מתפשטים באטמוספירה וגורמים לה לזיהום משמעותי. ישנם חומרים שהנזק הסביבתי הנגרם מהם חמור כל כך, עד שמדינות רבות אסרו על השימוש בהם. הנזקים קיימים הן בהדברות הביתיות והעירוניות והן בהדברות החקלאיות.

 

הנזק הסביבתי

 

הנזק המוסרי

במהלך ההדברה מושמדים בעלי חיים רבים. חלקם טפילים ויתושים זעירים הגורמים לנזק עצום, חלקם מכרסמים אינטליגנטים החיים במשפחות ובקהילות. חלקם בעלי חיים שלא גורמים כל נזק לתבואה או לאדם, אך נמצאים בשטח המודבר ומשכך מודברים אף הם כנזק נלווה להדברת המזיקים.  בנוסף, ישנן חיות המוגדרות על ידינו כמזיקות, דוגמת הנמלים למשל, אך אינן גורמות לנזקים לאדם ולסביבתו כל כלל ועיקר. כל המוות הזה, מעורר אצל רבים דילמות מוסריות מורכבות ולא פשוטות.

 

הנזק המוסרי

 

הנזק הבריאותי

להדברה הכימית נזקים בריאותיים לא מבוטלים. במהלך הריסוס החקלאי, מוחדרים כימיקלים אל התבואה. במסגרת הריסוס הביתי, החומרים הכימיים נפוצים בחלל. כמויות החומרים אמורות להיות זעירות ולא לפגוע באדם ובבעלי החיים. אולם בתרחישים לא מעטים, כמויות החומר גדולות מידי ופוגעות בילדים ובבעלי חיים הרגישים במיוחד לחומרים אלו.

 

הנזק הבריאותי

 

הנזק האבולוציוני

כפי שאנו זוכרים מהשיעורים על תורת היחסות, המותאם שורד. פרטים שלא מסוגלים להתמודד עם הקשיים שהעולם צופן להם לא יעמידו צאצאים ורק אלו המסוגלים יזכו לכך. כלל זה נכון גם באשר למזיקים.

ישנם מזיקים עם יכולות עמידות בפני כימיקליים גבוהה יותר וגבוהה פחות. כתוצאה מההדברות המרובות, רק אלו העמידים יותר שורדים, מעמידים צאצאים מזיווג של שני פרטים עמידים וכפועל יוצא צאצאיהם עמידים אף יותר. כך, ההדברות גורמות להעמדת דורות של מזיקים המושפעים פחות מחומרי ההדברה השונים.

 

הנזק האבולוציוני

 

הפתרון – הדברה ידידותית לסביבה

הפתרון לכל החסרונות הללו, הוא ביצוע הדברה ידידותית לסביבה. בהדברות הידידותיות לסביבה לא משוחררים כימיקליים, לא נפגם האוכל, לא מושמדים מזיקים לריק ולא גדלים כאן ג'וקים עמידים לכימיקליים. כעת, נעבור לפירוט אודות סוגי ההדברה הידידותית לסביבה העיקריים.

 

הדברה אקולוגית

הדברה אקולוגית דומה במטרותיה להדברה הכימית. אלא שבניגוד להדברה הכימית, זוהי הדברה ידידותית לסביבה העושה שימוש בחומרים אקולוגים בלבד ולא בכימיקליים. חומרים מדבירים אלו הינם חומרים טבעיים, אשר תכליתם היא לרוב לא להשמיד את המזיקים אלא להרחיק אותם.

החומר הנפוץ ביותר לביצוע הדברות אקולוגיות, הוא פרומון. הפרומון הינו חומר טבעי המושך חרקים למיניהם אליו בחושבם כי מדובר באוכל. במסגרת ההדברה האקולוגית, יפרסו ברחבי הבית מלכודות חרקים מלאות בפרומון. החרקים יתקבצו אל המלכודת וילכדו בה. כאשר המלכודת תתמלא, קחו איתכם את המלכודת אל שטח פתוח מרוחק מביתכם ושחררו שם את המזיקים הכלואים.

ישנה שיטה נוספת לביצוע הדברה אקולוגית. בשיטה זו, נמרח ג'ל אקולוגי בסמוך לפתחי הקנים של המזיקים. המזיקים יסברו שמדובר באוכל, יאספו אותו אל תוך הקן ויחלקו לכולם. כל הקן יאכל מהג'ל ויהיה שמח וטוב לב. אך אבוי! הג'ל – מורעל. תוך מספר ימים תושבי הקן יומתו והמושבה תבוא אל קיצה. זו הסיבה שאמא אמרה לנו לא לקחת אוכל מזרים!

 

הדברה אקולוגית

 

הדברה ביולוגית

הדברה ביולוגית מבוססת על העיקרון של שרשרת המזון ומתאימה בעיקר לשטחים חקלאיים. החקלאי יפיץ בשטח החקלאי שלו חיות, הטורפות את המזיקים המצויים בשטחו. כנגד טפילים למיניהם יופצו חרקים טורפים. כנגד מכרסמים, ייפרסו שובכים ליונים ויטופחו נחשי חנק. שימו לב – מותר לבצע הדברה ביולוגית, רק לאחר קבלת אישור ממשרד החקלאות לביצוע הדברה זו!

 

הדברה ביולוגית

הדברה אלקטרונית הינה סוג נוסף של הדברה ידידותית לסביבה. בהדברה זו, נעשה שימוש במכשירים חשמליים לצורך הרחקת יונים ומכרסמים. המכשירים עובדים באחת משתי השיטות הבאות. השיטה הראשונה היא השמעת קולות בתדרים שאוזן אנושית לא שומעת, אך אוזן של מכרסם ויונה שומעת ומוטרדת למדי מהצליל. כתוצאה מכך, המזיקים הללו יבחרו שלא להתקרב למכשירים. השיטה השנייה פשוטה יותר. נפרסות רצועות חשמליות לאורך מעקות המרפסת, אדני החלון וסף הגג. רצועות אלו מעבירות זרם קל לנוגעים בהם. היונים יירתעו מהזרם החשמלי, יברחו ולא יחזרו. מדובר, למעשה, בדחליל משוכלל. הוא מרתיע את היונים אך בניגוד לדחליל המסורתי, גם עושה משהו. 
התשובה היא – תלוי. פריסת מלכודות אקולוגיות לא דורשת רישיון הדברה. כך גם הצבת מכשירים לצרכי הדברה אלקטרונית. מנגד, מריחת ג'ל מורעל, הגם שהרעלים טבעיים ולא כימיקליים, דורשת רישיון הדברה בתוקף מטעם רשות הטבע והגנים. כזכור, גם הדברה ביולוגית דורשת קבלת אישור מהוועדות הרלוונטיות במשרד החקלאות. זאת, מאחר שההדברות מתערבות אקטיבית במאזן הביולוגי ומי שמיובא היום כמדביר, עלול להפוך מחר למזיק בעצמו. הגם שאין חובה להזמין מדביר לפריסת המלכודות ולהדברה האלקטרונית, מומלץ לעשות זאת. זאת, מאחר שיש להבין היכן לפרוס את המלכודות והמכשירים כדי להשיג תוצאות אפקטיביות בהליך ההדברה הידידותית לסביבה. בהצלחה!
רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה
הדברות הסביבה מובילים את תחום ההדברות בישראל. עם צוות של מדבירים מוסמכים בכל סוגי ההדברות, ברמות רעילות שונות. הדברות הסביבה שמים דגש על שירות מקצועי ואדיב, בהתאמה מלאה לצרכי הלקוח. מענה 24/7 לבעיות מזיקים מכל הסוגים ובכל סוגי המבנים.
מידע נוסף סביב הנושא
הדברה בטוחה

מחפשים שירות הדברה בטוחה מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברה בג'ל

מחפשים שירות הדברה בג'ל מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברה ירוקה

מחפשים שירות הדברה ירוקה מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברה משולבת

מחפשים שירות הדברה משולבת מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברה צמחית

מחפשים שירות הדברה צמחית מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה

הדברה ביולוגית

מחפשים שירות הדברה ביולוגית מבעל מקצועי אמין ומקצועי? ריכזנו עבורכם את בעלי המקצוע והחברות המומלצים ביותר, כאלו שיודעים לשלב בין מקצועיות גבוהה, שירות אדיב ועמידה