hydrosystems אגורה. מערכת מקוונת לשיתוף חפצים
יום ראשון, ה' אלול התשע"ד, 31 באוגוסט 2014
ט.ל. החברה לאיכות הסביבה wellos

נחל יתלה: דיון ראשון ללא החלטה

ועדת המשנה של המועצה הארצית לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע), לא קיבלה היום (א') החלטה בתום הדיון הראשון שקיימה בהמלצות צוות הבדיקה המקצועי לעניין חלופת הנמכת תוואי מסילת הרכבת לירושלים ויצירת מנהרה רצופה המבטלת את הצורך בגשר מעל נחל יתלה.

ביולי 2007 הורתה המועצה הארצית לתכנון ובניה למינהל התכנון במשרד הפנים לקיים בחינת הערכה מקצועית לחלופה, שהציעה רשות הטבע והגנים, להנמכת תוואי המסילה המאושר כך שיתאפשר מעבר המסילה במקטע נחל יתלה במנהרה במקום גשר. החלופה החדשה נבחנה מול התוואי הכלול בתכנית מסילת הרכבת המהירה לירושלים (A1), המאושרת משנת 2005.

לצורך בחינת החלופה, הקים מינהל התכנון, בתאום עם יושב ראש מועצת גנים לאומיים ושמורות טבע, צוות בדיקה מקצועי בהשתתפות פרופ' עזרא סדן, אינג' רמי מנור ואדריכלית נוף תמר דראל-פוספלד.

בישיבת הולנת"ע היום הציג הצוות את ממצאי הבדיקה, שעיקרם להלן:

- קיים קונצנזוס מלא על כך שחיבור העיר ירושלים למישור החוף בקו מסילתי הוא בעל חשיבות לאומית עליונה.
- התכנית המאושרת היא תוצר של תהליכים מעמיקים של בחינת חלופות ודיונים תכנוניים, בהם שותפו כל הגורמים הרלוונטיים.
- נחל יתלה הוא שטח ערכי וייחודי, והחלופה המונמכת תתרום ללא ספק לאפשרות שימורו.
- לחלופה המונמכת יש התכנות הנדסית מלאה.
- עלויות החלופה המונמכת אינן ידועות, וקיים פער של כ-450 מליון שקלים בין הערכת רשות הטבע והגנים להערכת רכבת ישראל. לא הוכח לדעת הצוות קיומו של שוני מהותי בין שתי החלופות, במה שנוגע לעלות הישירה ועלות הסביבתית.
- ישנה חשיבות רבה בביצוע הפרויקט בשנות המיתון הכלכלי.
- היענות לבקשת רשות הטבע והגנים לדון מחדש בתוואי המסילה המאושר, תביא לדחייה משמעותית מאוד בביצוע המסילה. דחייה זו מוערכת על ידי הצוות בשנתיים לפחות, "אך סביר להניח שהתוספת תהיה גבוהה בהרבה…אף לזמן בלתי מוגבל". זאת, בעיקר מאחר וחלופה זו עברה שלבי בחינה ראשוניים בלבד, וקיימת סבירות גבוהה שבמהלך תכנונה יצופו בעיות בלתי צפויות, וכן מאחר ומדובר בשינוי מהותי לתכנון המאושר.

לאור כל זאת, מתוך הכרה בחשיבותה של המסילה לירושלים ועל אף המחיר הסביבתית-נופי של הפגיעה בנחל יתלה, המליץ הצוות שלא להיענות לבקשה לבחון מחדש את התוואי המאושר. הצוות המליץ על מימוש הפרויקט לאלתר בתצורה הקיימת, בכפוף לשיפורים שעשויים לסייע במזעור פגיעה סביבתית ונופית בעת ביצוע הפרויקט.

נציגי רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע במועצה הארצית קראו לדחות את המלצה של צוות הבדיקה, ולאמץ את חלופת המנהור. לטענתם, קבלת החלופה המוצעת לא תחייב דיון מחודש על כלל התוואי ולכן לא ייגרם עיכוב משמעותי, וגם האפשרות לעיכוב לא מצדיקה פגיעה לדורות בנחל יתלה – חבל ארץ ייחודי שאין לו תחליף.

מנכ"ל רכבת ישראל, יצחק (חקי) הראל, קרא לחברי המועצה לתמוך בהמלצת צוות הבדיקה, וציין כי היענות לבקשה לבחון את החלופה החדשה תהיה כרוכה לא רק בתכנון חדש, אלא גם בהוצאת מכרז חדש לחברה מבצעת, ולכן העיכוב בלוח הזמנים צפוי להיות גדול מאוד. בישיבה היום לא התקבלו החלטות, והדיון בנושא יימשך בישיבות הקרובות של הוועדה. (משרד הפנים)

עוד בנושא:

שתפו שתפו:
  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Linkter
  • NewsVine
  • Reddit
  • LinkedIn
  • Netvibes
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Live
  • Google Bookmarks
פרסומת: מבצע אביבי לגולשי הסביבה – ערכת גידול ירקות לילדים

אודות הכותב

חדשות הסביבה

asif bags wellos

השארת תגובה

רוצים פרצוף משלכם? הרשמו כאן, הכניסו תמונה משלכם, וזו תופיע בתגובות כאן ובפורומים של האתר (וכן באתרים נוספים). להרשמה.

ט.ל. החברה לאיכות הסביבה wellos
Get Adobe Flash playerPlugin by wpburn.com wordpress themes